Konduktív pedagógia

Pető András az 1940-es évektől állította össze és gondolta tovább a központi idegrendszer károsodása következtében a mozgássérült személyek helyreállítását célzó konduktív-pedagógiai rendszert. Lehetőséget adva a személyiség minden oldalú kibontakoztatására, társakkal-csoportban történő együttműködéssel. Előkészít a lehetséges valódi integrációra. A nevelési gyakorlatban érvényesül a holisztikus szemléletű személyiségfejlesztés, előtérbe kerül a képességfejlesztésen alapuló tanulás. Fontos, hogy minél alacsonyabb életkorban elkezdődjék a mozgássérült személy tanítása. A korai fejlesztésben zajló komplex nevelés magában foglalja: a gyermek mozgástevékenységének, kognitív, kommunikációs funkciók fejlesztését, az önellátási szokások kialakítását.

A konduktív-pedagógiai rendszer alapgondolata: a központi idegrendszer a károsodás ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépítésének lehetőségével, amelyek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók.

A konduktor feladata:

  • egyéni és csoportprogramok, feladatsorok készítése a gyermek fejlődési szakaszához igazodva. Irányítja a tanulási folyamatokat, mindeközben a tanulási alapkészségeket fejleszti;
  • szülőkonzultációt tart, felkészíti a családot, hogyan építse be a mindennapi életükbe a gyermekük fejlesztő programját;
  • kapcsolattartás a sérült gyermek családjával, krízishelyzetben pszichológussal karöltve segítségnyújtás.

Mely életkorban alkalmazható a konduktív-pedagógia? Magzati korban, a születés során, után újszülött korban fellépő központi idegrendszer károsodása esetén,

  • csecsemőkkel,
  • kisgyermekekkel-korai fejlesztés (2-5 év)
  • óvodás
  • iskolás korosztály
  • felnőttekkel- (pl.: Parkinson kór, Hemiplégia, Sclerosis Multiplex..)

A konduktív-pedagógia az alábbi diszfunkciók, illetve tünetcsoportok megjelenésekor tűzhet ki oktatási-nevelési célokat:

  • Cerebromotorikus diszfunkciók:
    • athetosis ( inkoordinált túlmozgás)
    • diplégia spasztika ( az alsó végtagok izomtónusa fokozott)
    • hemiplégia spasztika infantilis (gyermekkori féloldali bénulás)
    • tetraparézis spasztika (négyvégtagi merev bénulás)
    • cerebelláris ataxia (kisagyi érintettség, amozgások célszerű, optimális megvalósításának koordinációja zavart ez esetben.)
  • Spinomotorikus diszfunkció:
    • spina bifida ( gerincvelői sérülés, petyhüdt bénulás)

A foglalkozás tartalma, résztvevői: A diszfunkciótól, az állapottól, az életkortól függően alakul a foglalkozás összetétele és tartalma. Lehetőség van . mama+ baba/kisgyermek együtt vesz részt. Szülő nélkül pedig egyéni/ csoportos foglalkozásra.

Jelentkezés, érdeklődés:

  • e-mail-ben,
  • majd ezután kerül sor a személyes találkozásra, mozgásállapot vizsgálatra,
  • ha a konduktív -pedagógia a járható út a fejlesztéshez, akkor a foglalkozások idejének, célok kitűzésének, feladatsor összeállításának megbeszélése.

 

Érdeklődésüket tisztelettel várom:

Horváth-Lengyel Viktória

Alapozó terápiás mozgásfejlesztő, Konduktor-tanító

Telefonszám: 06-20-325-1849

E-mail: konduktor@egyutterted.hu